Förnekelse, acceptans, åtgärd – En skada på besök!


Efter en grundlig och gedigen vinter- och försäsongsträning med bra kvalitativa löppass och styrkepass som byggt en starkare kropp har jag känt mig redo för årets tävlingar. Jag har haft bra fart i benen det senaste och kroppen har känts starkare än nånsin. Men så händer det något…. En morgon vaknar jag med en ömhet i ryggen.

Förnekelse

En morgon för någon vecka sedan vaknar jag med en liten ömhet i ryggen, en sådan där ömhet som jag kan känna om jag legat lite för länge i sängen. Fast jag hade inte legat för länge i sängen. Det är väl säkert inget tänker jag och drar ut på ett löppass. Kroppen känns tung, pollen tänker jag, men samtidigt så känner jag att det saknas kraft i framförallt höger ben. Trycker på lite hårdare för att få lite stuns i löpningen.

Dagen efter är smärtan påtaglig i ryggen och ut i höften. Vet att jag slarvat med yogan som varit så nyttig för min kropp och känner mig stel. Så jag kör ett yogapass och märker att jag är stelare än nånsin och det känns som om hela kroppen dragit ihop sig.

Ytterligare en dag går och nu är det så smärtsamt så att gå utan smärtlindring är inte att tänka på. Sakta kommer tanken att det här är nog något att ta på allvar, samtidigt som tanken att det magiskt ska försvinna ligger kvar.

Acceptans

Nu är smärtan så ihållande så det går knappt att gå. Det går bara inte att träna och acceptansen blir ett faktum. Jag har ont i ryggen, jag är skadad, tävlingspremiären för i år är bara att lägga på hyllan. Kanske hela säsongen är slut!? Jag bestämmer mig dock rätt fort för att åka iväg till sjukgymnasten för att få bukt med vad det nu är som gör så jävla ont. Diskbråck???

Åtgärd

Så kommer jag in till sjukgymnasten. Får en rejäl utfrågning och sen blir det genomgång av rygg, höft, ben och fötter. Medans behandlingen pågår så inser jag nog mer och mer att det kanske inte är så allvarligt ändå… Håller tummarna för att det här är någon lätt inflammation eller liknande.

Efter lite bändande och vridande av höfter och ryggrad så bli diagnosen ändå något lättande. Med några dagliga övningar och inte så mycket sittande så ska det nog va utläkt på ett par tre veckor. Då har jag i och för sig hunnit med att missa tre tävlingar jag tränat inför men årets A-lopp, Mont Blanc Marathon, ska förmodligen inte vara hotat. Denna gången är skadan bara på en kort visit!

För mig så är det här en bekräftelse på att inte slarva med exempelvis yoga som känns skönt för min kropp.

Har du övningar som du känner gör gott för din kropp men som du kanske slarvar med för du helt enkelt tycker det är för tråkigt? Vänta inte!

Följ din ryggradskänsla och gör det där du tror är bra för dig, förmodligen är det det!


Om Traillöparen

Traillöparen startade först som en blogg 2010 då jag kände att jag hade mycket kunskap som jag ville dela med mig av och en stark vilja att få andra att upptäcka allt det underbara med traillöpning. Men med glädjen att få dela med sig så växte bloggen snart ur plattformen och expanderade till att bli en helhet med kunskap och inspiration från bloggen samt personlig coaching, kurser, löparresor och de bästa produkterna för traillöpning i trailshopen. Jag som driver Traillöparen heter Pelle och har en lång träningsbakgrund där jag presterat inom flera olika idrotter, men det var först då jag började med traillöpning som allt föll på plats. Med känslan av att ha hittat rätt har jag sedan dess sprungit på mängder med stigar i världen och upplevt fantastiska miljöer, både under transport, träning och under många tävlingar på olika distanser. Genom åren har jag utbildat mig en hel del inom coaching och ledarskap riktat mot löpning men även riktat mot näringsliv och en hel del som rör friluftsliv. Förutom att jag själv tränar och tävlar mycket så coachar jag även andra som vill utveckla sin löpning och komma vidare i sin träning. Mitt mål är att hjälpa dig nå ditt mål genom att förse dig med de verktyg som du behöver för att bli bättre och snabbare än du trodde var möjligt. Jag kan hjälpa dig att utveckla en hållbar löpteknik där du kan springa mer energieffektivt och minska skaderisken samtidigt som du kan öka hastigheten, bygga uthållighet och styrka. Vad du behöver bidra med är en vilja att förbättras och motivation till att nå ditt mål. Gemensamt kan vi öka både din vilja och motivation till en helt ny nivå, förändra dina tankemönster och plocka fram dina löparkrafter. För mig är traillöpning så mycket mer än bara att springa. Det är ett sätt att uppleva vacker natur, träffa andra traillöpare och utvecklas gemensamt. För mig är det viktigt att springa naturligt med en medvetenhet och att lämna ett så litet fotavtryck som möjligt efter mig. Så ta gärna steget och gå någon av de kurser jag håller, åk med på en resa, anlita mig som personlig coach eller anslut dig till den löpargrupp jag leder i Alingsås. Hoppas du kan finna inspiration, få nya idéer och hitta bra produkter till din traillöpning här. Kanske blir det Traillöparen som lägger grunden för just din vidareutveckling. Pelle Nyberg – Grundare av Traillöparen