Känslor under Borås 6-timmars – En race report 1


Så har det gått några dagar sedan jag sprang 60,66 km på Borås 6-timmars, ett lopp fullt av känslor. Jag startade loppet med tanken att kunna passera 70 km men en svacka där benen skrek högst gjorde att jag fick sänka mitt mål något, nu i efterhand är jag nöjd med distansen och nöjd med min mentala styrka.

IMG_2481

Pigg, även efter 60,66km!

Lördagen den 7/11 kl. 09.30 gick startskottet för nordens största 6-timmars lopp, Borås 6-timmars, och jag inledde i ett skönt och ganska så lugnt tempo baserat på att passera 70 km efter 6 timmar. Varv efter varv avlöpte och inledningsvis med trevliga samtal med andra löpare.

Efter ca en timmes löpning, runt runt runt, på den 1,2 km långa asfaltsrundan så kom den första tanken om vad jag höll på med. Fan va trist det här va då! Den tanken dök upp i huvudet och i några sekunder så kändes det som om jag kunde springa hem istället. Då jag näst intill enbart springer i skog och berg så kändes det inte så tillfredsställande att springa asfalt men kamratskapen med alla andra som skulle göra samma sak var större och oftast när jag bestämt mig för något så blir det så. Jag hade ju beslutat att göra något av det här loppet så det var klart att jag fortsatte.

Efter ungefär 35 km så började vissa delar av benen säga att nu kanske det räckte? Jag sprang trots allt med helt odämpade trailskor och på den asfaltsbanan så kanske det hade varit ett smartare alternativ att åtminstone ha lite dämpning i sulan. Men jag lät benen få säga sitt för att sen säga till de att lite smärta får vi nog hantera, det är bara att fortsätta! Så jag fortsatte.

Någonstans mellan 45 km och 52 km var det rätt så tungt med många olika känsloyttringar men vid flertalet tillfällen lyckades jag ändå tänka mig förbi dalarna och med hjälp av lite musik hittade jag så småningom ny kraft och kunde öka farten återigen. Det är mycket intressant tycker jag att det går att uppbringa energi i en tämligen slutkörd kropp. Vid flera tillfällen tyckte kroppen att det var en bra idé att gå men då fanns det fortfarande energi kvar där någonstans, det var bara att locka fram den. Sista minuten i loppet kunde jag spurta på lätta ben och energin flödade.

På tal om energi så funkade även min energistrategi. Hela loppet igenom körde jag med Tailwind Nutrition, en halvliter i timman. Jag kände mig aldrig låg på energi under loppet och var riktigt pigg i huvudet hela vägen. Så tummen upp för Tailwind, det är som de säger ”allt du behöver, hela dagen. Säkert!”.

Nu så här i efterhand så ser jag tillbaks på Borås 6-timmars med en blandning av glädje och en ännu starkare känsla för löpning i terrängen. Asfalt är nog inget för mig. Men vem vet, kanske står jag där på mållinjen nästa år igen? Jag har ju fortfarande inte sprungit 70 km på Borås 6-timmars!

 


Om Traillöparen

Traillöparen startade först som en blogg 2010 då jag kände att jag hade mycket kunskap som jag ville dela med mig av och en stark vilja att få andra att upptäcka allt det underbara med traillöpning. Men med glädjen att få dela med sig så växte bloggen snart ur plattformen och expanderade till att bli en helhet med kunskap och inspiration från bloggen samt personlig coaching, kurser, löparresor och de bästa produkterna för traillöpning i trailshopen. Jag som driver Traillöparen heter Pelle och har en lång träningsbakgrund där jag presterat inom flera olika idrotter, men det var först då jag började med traillöpning som allt föll på plats. Med känslan av att ha hittat rätt har jag sedan dess sprungit på mängder med stigar i världen och upplevt fantastiska miljöer, både under transport, träning och under många tävlingar på olika distanser. Genom åren har jag utbildat mig en hel del inom coaching och ledarskap riktat mot löpning men även riktat mot näringsliv och en hel del som rör friluftsliv. Förutom att jag själv tränar och tävlar mycket så coachar jag även andra som vill utveckla sin löpning och komma vidare i sin träning. Mitt mål är att hjälpa dig nå ditt mål genom att förse dig med de verktyg som du behöver för att bli bättre och snabbare än du trodde var möjligt. Jag kan hjälpa dig att utveckla en hållbar löpteknik där du kan springa mer energieffektivt och minska skaderisken samtidigt som du kan öka hastigheten, bygga uthållighet och styrka. Vad du behöver bidra med är en vilja att förbättras och motivation till att nå ditt mål. Gemensamt kan vi öka både din vilja och motivation till en helt ny nivå, förändra dina tankemönster och plocka fram dina löparkrafter. För mig är traillöpning så mycket mer än bara att springa. Det är ett sätt att uppleva vacker natur, träffa andra traillöpare och utvecklas gemensamt. För mig är det viktigt att springa naturligt med en medvetenhet och att lämna ett så litet fotavtryck som möjligt efter mig. Så ta gärna steget och gå någon av de kurser jag håller, åk med på en resa, anlita mig som personlig coach eller anslut dig till den löpargrupp jag leder i Alingsås. Hoppas du kan finna inspiration, få nya idéer och hitta bra produkter till din traillöpning här. Kanske blir det Traillöparen som lägger grunden för just din vidareutveckling. Pelle Nyberg – Grundare av Traillöparen